10 internetezőből 9 vásárol online
- átvétel, fizetés, fmcg, házhozszállítás, internet, napi fogyasztási cikk, online, online vásárlás, termék
[:hu][:hu]Budapest, 2020. március 12. – A havi rendszerességgel netezők vásárlásra is előszeretettel használják a világhálót: 89 százalékuk vett valamit online az elmúlt 12 hónapban. A KutatóCentrum omnibusz kutatásából az is kiderült, hogy az online vásárlók már egyformán fizetnek készpénzzel és bankkártya adatok megadásával, valamint, hogy a legnépszerűbb termékátvételi mód a házhozszállítás.
Sokan vásárolunk a neten, terméket mindenki vesz
A havi rendszerességel internetezők közel 90 százaléka vásárolt online az elmúlt év során, közülük valamilyen terméket mindenki vett, de több, mint háromnegyedük (76%) szolgáltatást (is) szerzett be az interneten – derült ki a KutatóCentrum omnibusz kutatásából. A termékek között a műszaki és számítástechnikai cikkek (51%), ruházati és szabadidő termékek (47%), valamint a bútor, lakberendezéssel, dekorral kapcsolatos és az egyes kertészeti (barkács) cikkek, szerszámok (30%) a legnépszerűbbek, míg a szolgáltatást vásárlók leginkább szállásfoglalásra (35%), színház-, mozi- és koncertjegy beszerzésére (35%), illetve telekommunikációs előfizetéssel (telefon, tv, internet), egyenlegfeltöltéssel kapcsolatos szolgáltatások (32%) vásárlására használták a világhálót. A hagyományos üzletekbe ezzel szemben más típusú szolgáltatások miatt térünk be: leggyakrabban ugyanis szerencsejátékokkal kapcsolatos szolgáltatásokat (például lottó, sportfogadás) vásárolunk offline (47%), csak ezután következnek az utazással, közlekedéssel kapcsolatos szolgáltatások (34%), illetve a mozi, színház, koncert jegyek, belépők (34%).
[:][:]
Napi fogyasztási cikkeket offline veszünk, de szállást interneten foglalunk
Az egyes kategóriák esetében azt is vizsgáltuk, hogy aki bárhol (akár boltban, üzletben akár az interneten) vásárolta az adott terméket, körükben mennyien vették online (is). Napi fogyasztási cikket nem meglepő módon a megkérdezettek közel 80 %-a vásárolt (77%), de csupán 12 százalékuk rendelt efféle árucikket az interneten keresztül, így e téren még van hova fejlődni. Műszaki cikket alapvetően sokan veszünk (57%), ezt a termékkategóriát szeretjük leginkább elektronikus úton beszerezni (79%). Az online csatorna emellett még az óra/ékszer/bizsuk (69%) és a játékok, számítógépes játékok (73%) esetében bizonyul nagyon erősnek.
Az egyes szolgáltatásokat is körbejártuk ebből a szempontból: az elmúlt évben bármilyen platformon szállásfoglalást vásárlók döntő többsége (93%) a világháló segítségét vette igénybe a megfelelő szállás lefoglalásakor. Nem ilyen kiemelkedően, de hasonlóan jelentős az online vásárlás a mozi/színház/koncert jegyek, belépők beszerzésekor (72%), a biztosítás vagy különböző banki termékek, egyéb pénzügyi szolgáltatások vételekor (67%) és a telekommunikációs előfizetés megrendelése, egyenlegfeltöltés alkalmával (64%).
Még a készpénz a nyerő, de már nem félünk bankkártya adataink megadásával fizetni
A magyarok alapvetően is preferálják a készpénz használatát, ami a webes vásárlások vizsgálatakor is jól látszik. Az elmúlt 12 hónapban neten vásárlók ugyan még legnagyobb arányban a készpénzes (58%) fizetési módot választották, ettől alig marad el a bankkártya-hitelkártya adatok megadásával (megrendeléskor) (56%) történő fizetések aránya – ami a fővárosiak (73%) és felsőfokú végzettségűek (74%) körében még ennél is magasabb -, így talán kijelenthetjük, hogy a készpénz egyeduralmának vége. Átutalással az online vásárlók valamivel több, mint harmada (35%) fizetett az elmúlt évben valamilyen termékért vagy szolgáltatásért. A következő években a fizetési módok további átrendeződése várható, hiszen a bankok is egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek az új digitális megoldásokra és egyre inkább teret hódítanak a szolgáltatásokban még rugalmasabb, igazi ügyfélélményt nyújtó fintech megoldások.
A szállítási módok között a legnépszerűbb a házhozszállítás (az online vásárlók 89 százaléka vette át így a megrendelt árut), 37 százalék említette a különböző fix átvételi pontokat (is) (pl. Pick Pack Pont, PostaPont, Csomagautomata, stb.), ami a budapestiek (46%) és a felsőfokú végzettségűek (52%) körében ennél szignifikánsan magasabb; míg az üzletben történő átvételt mindössze 18 százalék – elsősorban a fővárosiak (50%) – választották.
A felmérés hátteréről:
A cikk adatai a KutatóCentrum által készített omnibusz kutatás eredményein alapulnak, mely 2020. januárban online adatfelvétellel zajlott. A felmérésben 1500-an vettek részt, a minta kor, nem, régió, településtípus és végzettség tekintetében reprezentatív a 18-64 éves lakosságra.