Az autóval rendelkezők 65 százaléka azt mondja, hogy ha piaci áron kellene üzemanyagot vásárolnia, kevesebbet autózna.
- 480 Ft / liter, alternatívák autózás helyett, ársapka, autóhasználat, benzinársapka, benzinhiány, benzinkút, dieselhiány, dízelhiány, elektromos autó, hibrid autó, töltőállomás, üzemanyag, üzemanyag árkorlátozás, üzemanyaghiány
A KutatóCentrum az Index megbízásából online felmérést készített 2022 augusztusában a 18–64 év közötti, gazdaságilag aktív online népesség köréből kiválasztott 1000 fős reprezentatív mintán az az üzemanyagár sapkáról, az üzemanyagellátás bizonytalanságairól, valamint a tankolási szokások ezzel összefüggő változásairól.
A 18-64 év közötti magyarok 70 százaléka él olyan háztartásban, ahol van autó. A kérdezettek 68 százalékának saját tulajdonú, 2 százalékának padig csak céges autója van a háztartásban, ugyancsak 2 százalék azok aránya, ahol céges és saját tulajdonú autóval is rendelkeznek.
Az aktív korú magyarok 30 százalékának nincs a háztartásában autó. A csak nyolc osztályos végzettséggel rendelkezők körében már kétharmaduknak nincs autója.
Az autóval rendelkező aktív korú magyarok csaknem háromnegyedének (73%) benzines autója van, a dízel autók aránya 22%, az elektromos és hibrid hajtásláncú autóé mindössze 2-2 százalék, a gázüzeműeké pedig 1 százalék.
Azok közül, akiknek van autójuk, 31 százalék mondta azt, hogy mostanában kevesebbet használják az autót, mint korábban, 57 százalék ugyanannyit, 10 százalék pedig egyenesen többet autózik mostanában, mint korábban.
Azok, akik kevesebbet autóznak, mint korábban, a leggyakrabban tömegközlekedéssel (41 százalékuk) és kerékpározással (31 százalékuk) helyettesítik az autót. Nem nagy meglepetés, hogy a tömegközlekedés inkább Budapesten és a nagyvárosokban, míg a kerékpározás inkább a kisvárosokban és a községekben jellemzőbb. Ezen kívül az autóhasználatukat csökkentők 42 százaléka mondta azt is, hogy kisebb távolságokon nem ül autóba, többet gyalogol, mint korábban.
Csak azokat kérdezve, akik maguk intézik az autó tankolását, megtudtuk, hogy az aktív korú magyar autósok 7 százaléka hetente többször tankol, 19 százalékuk hetente egyszer, 41 százalék két-három hetente, 28 százalék havonta egyszer, 4 százalék pedig ennél is ritkábban.
Átlagosan egy 18-64 év közötti magyar autós havonta háromszor látogat el benzinkúthoz.
Arról, hogy a magyar kormány 2021. november 15-tól kezdve 480 forintban maximálta a benzin és a gázolaj árát a magánfelhasználók számára, az aktív korú magyarok 93 százaléka hallott. Azok, akik nem hallottak a „benzinár sapkáról” szinte valamennyien olyan háztartásban élnek, ahol nincs autó.
A benzinárstop bevezetése nem változtatta meg jelentősen a tankolási szokásokat.
Az autósok 73 százaléka nagyjából ugyanolyan gyakran tankol, mint a rendelkezés bevezetése előtt, 13 százalékuk gyakrabban, ugyancsak 13 százalék viszont ritkábban tankol, mint korábban. Az egy-egy tankolás alkalmával vásárolt üzemanyag mennyisége sem változott lényegesen: az autósok 80 százaléka saját beszámolója alapján ugyanannyi üzemanyagot vásárol egy-egy tankolás alkalmával, mint a benzinárstop előtti időszakban, 6 százalékuk többet, 14 százalékuk pedig kevesebbet.
Az autóval rendelkezők 65 százaléka azt mondja, hogy ha piaci áron kellene üzemanyagot vásárolnia, valószínűleg kevesebbet autózna, mint most. Az autósok 30 százaléka viszont nem változtatna autóhasználati szokásain akkor sem, ha piaci árat kellene fizetnie az üzemanyagért.
Azok az autósok, akik piaci ár esetén csökkenteni tervezik autóhasználatukat, legnagyobbrészt tömegközlekedéssel, kerékpározással és gyaloglással gondolják kiváltani az autóhasználatot.
Amennyiben piaci áron kellene üzemanyagot vásárolni, venne-e igénybe valamilyen alternatív közlekedési eszközt az autó kiváltásának céljából?
Többször vennék igénybe tömegközlekedési eszközöket | 38% |
Többet közlekednék kerékpárral | 30% |
Többet közlekednék rollerrel vagy elektromos rollerrel | 5% |
Saját autó használata helyett többet taxiznék | 1% |
Valamilyen közösségi autóhasználati lehetőséget / car sharing megoldást vennék igénybe | 5% |
Többet gyalogolnék | 23% |
Az autósok 43 százaléka tapasztalta, hogy szertett volna tankolni, de üzemanyaghiány miatt a felkeresett kútnál erre nem volt lehetősége, 34 százalék pedig találkozott azzal a jelenséggel, hogy csak kevesebbet tudott tankolni a kútnál, mint amennyit szeretett volna. Az autósok 26 százaléka mindkét zavaró tényezővel találkozott már.
Ha rendszeres és általános üzemanyaghiánnyal szembesülnének a magyar autósok, az autója eladásán vagy elektromos meghajtású járműre cserélésén akkor is csak egy törpe kisebbség, 4-5% gondolkodna el.
Mit tenne Ön, ha rendszeresen üzemanyaghiánnyal szembesülne?
Többször vennék igénybe tömegközlekedési eszközöket | 41% |
Többet közlekednék kerékpárral | 31% |
Többet közlekednék rollerrel vagy elektromos rollerrel | 5% |
Saját autó használata helyett többet taxiznék | 2% |
Valamilyen közösségi autóhasználati lehetőséget / car sharing megoldást vennék igénybe | 5% |
Többet gyalogolnék | 25% |
Eladnám az autómat | 5% |
Elektromos vagy hibrid autót vásárolnék | 4% |
Arról, hogy a MOL százhalombattai finomítója tervezett karbantartási munkálatok miatt leáll, a 18-64 éves magyarok 62 százaléka hallott 2022 augusztusában. Még a saját autóval rendelkezők körében is csak 69 százalék értesült a finomító átmeneti leállításáról. Amíg a diplomások 72 százaléka, addig a 8 osztályos végzettségűeknek csak 32 százaléka tudott arról, hogy a finomítóban karbantartás miatti leállás történik.
A megkérdezettek 31 százaléka abban reménykedik, hogy amikor a százhalombattai finomító – várhatóan néhány hónap múlva – újra teljes kapacitással fog működni, akkor megszűnik az üzemanyaghiány. Ugyanakkor 33 százalék úgy véli, hogy az üzemanyaghiány ezt követően is fenn fog maradni. A megkérdezettek 36 százaléka nem vállalkozott arra, hogy erre a kérdésre érdemi választ adjon.
A megkérdezetteknek 35 százaléka vélekedik úgy, hogy az elektromos vagy hibrid motorral hajtott járművek hosszú távon megoldást jelenthetnek az üzemanyagellátással kapcsolatos problémákra. Viszont ennél többen, a megkérdezettek 39 százaléka úgy véli, hogy nem ez jelenti a hosszú távú megoldást. A kérdésre 26 százalék nem tudott, vagy nem akart válaszolni.
A fővárosban lakóknak és a 25 év alatti fiataloknak már csaknem a fele (48-48%) úgy gondolja, hogy az elektromos és hibrid autózás fog hosszú távú megoldást jelenteni az üzemanyag gondokra. Iskolai végzettség szerint ugyanakkor nincs számottevő különbség: minden végzettségi kategóriában kisebbségben vannak azok, akik szerint az elektromos vagy hibrid meghajtás jelentheti a gondok megoldását hosszú távon.
Akiknek van autójuk, azoknak 44 százaléka nem hisz abban, hogy az elektromos meghajtás jelentheti a hosszú távú megoldást és csak 33 százalékuk látja ebben a jövőt.
A Kutatócentrum 2022 augusztusában végzett 1000 fős, reprezentatív felmérést a 18-64 év közötti, online népesség körében.