Digitális érettség szerinti szegmensek
[:hu][:hu]Budapest, 2020. június 4. – A digitális transzformáció ma már ott van minden vállalat terítékén. A digitális megoldások elterjedése miatt gyorsan változnak a fogyasztói igények, ami egyre nagyobb kihívások elé állítja a vállalatokat. A fogyasztók optimális kiszolgálásához és a megfelelő csatornákon való eléréséhez elengedhetetlen, hogy megértsük a viselkedésüket az online térben. Omnibusz kutatásunkban feltártuk a magyarországi felnőtt internetező lakosság digitális érettségét, vagyis azt, hogy milyen intenzitással és milyen módon használják az internetet. A szegmentáció a technológia iránti attitűdök és a digitális felületek használatának együttes figyelembevételével került kialakításra.
A digitális érettség alapján négy eltérő szegmens rajzolódott ki
Az Influenszerek és az Aktívak a digitálisan legfejlettebb két csoport, számukra a legfontosabb, hogy lépést tartsanak a technológiai fejlődéssel, valamint ők a legnyitottabbak új eszközök, készülékek vásárlására is. Az Influenszerek amellett, hogy digitálisan még fejlettebbek, mint az Aktívak, jobban szeretik megosztani a véleményüket is. A Közösségi médiarajongók ugyancsak szeretik a véleményüket megosztani, de számukra a korszerű technológia kevésbé fontos. A Digitális lemaradók azon túl, hogy a technológiai újításokra kevésbé nyitottak, kétötödük tudatosan igyekszik csökkenteni az internetezéssel töltött időt is. Mivel a kutatás online módszertannal készült, érdemes megemlíteni az internetet nem használó, kb. 20%-os részesedéssel bíró társadalmi réteget, melyre elemzésünk nem terjed ki.
A technológia iránti attitűd mellett a digitális felületek használatában is jelentős eltérések találhatók a szegmensek között.
A digitálisan legkevésbé érett Digitális lemaradók heti rendszerességgel csak emailezésre használják az internetet. Valamennyire elterjedt körükben az interneten keresztüli csevegés, a hírek olvasása, a közösségi média használat, illetve az online filmnézés és zenehallgatás, de a többi szegmenshez képest ezek rájuk sokkal kevésbé jellemzőek.
A Közösségi médiarajongók az emailezés, passzív tartalomfogyasztás mellett a közösségi oldalakat – elsősorban a Facebookot – heti rendszerességgel használják.
Az Aktívak és Influenszerek a digitális felületek legintenzívebb használói: a passzív tartalomfogyasztás és az intenzív közösségi média használat mellett az élet többi területén is előszeretettel használják az internetet: online hallgatnak zenét, néznek filmet, a többség pedig az ügyintézés, tanulás és a hétköznapi élet megszervezésében is heti rendszerességgel veszi igénybe az online lehetőségeket. Az Aktívak és az Influenszerek között a legnagyobb eltérés a márkákkal, vállalatokkal kapcsolatos interakcióban figyelhető meg: az Influenszerek rendszeresen osztanak meg véleményt, tartalmat vagy néznek meg videót egy márkáról, vállalatról, míg az Aktívak csoportja jóval ritkábban tesz így.
A különböző technológiai attitűdök és az online felületek eltérő használata a médiafogyasztásban is észrevehető.
Az Influenszerek és az Aktívak havonta másfélszer több időt töltenek internetezéssel, mint a Digitális lemaradók. Ugyan a Digitális lemaradók kétharmada is napi rendszerességgel netezik, viszont átlagosan csak napi 2,8 órát töltenek az interneten, míg az Influenszerek körében a napi átlag jóval magasabb, 4,5 óra.
Az eltérő médiafogyasztásnak és internetezési szokásoknak köszönhetően más-más marketingcsatornákon érhetőek el a leghatékonyabban az egyes szegmensek. A Digitális lemaradók a hagyományos csatornákon túl (TV, rádió, nyomtatott sajtó) interneten e-mailekben, közösségi oldalakon, weboldalakon és a Youtube-on találkoztak legtöbbször vállalatok, márkák reklámjaival. A Közösségi médiarajongók a TV mellett a közösségi oldalakon – elsősorban a Facebookon – érhetők el a legkönnyebben. Az Aktívak és az Influenszerek nemcsak több időt töltenek interneten, hanem több online reklámmal is találkoztak az elmúlt hónapban, mint a másik két szegmens.
Összefoglalva megállapítható, hogy az Influenszerek állnak a digitális érettség legmagasabb fokán mind a technológia iránti attitűd, mind pedig a digitális felületek használatát tekintve. Az Aktívak az új, digitális technológiák iránt nyitott, pozitív attitűdjükben és intenzív felülethasználatukban veszik fel az Influenszerekkel a versenyt, míg a Közösségi médiarajongók az internethasználat módjában, illetve a gyakori vélemény – vagy tartalommegosztásban.
A felmérés hátteréről:
A cikk adatai a KutatóCentrum által készített kutatás eredményein alapulnak. A felmérésben 1400-en vettek részt, a minta kor, nem, régió, településtípus és végzettség tekintetében reprezentatív a 18-64 éves lakosságra.