Van-e vetélytársa a Facebooknak?
- alkalmazás, applikáció, Facebook, fiatalok, Instagram, internet, internetezők, közösségi média, közösségi oldalak, közvéleménykutatás, kutatás, kutatócentrum, lakosság, online, online népesség, social media, TikTok, YouTube
[:hu][:hu]Budapest, 2021. március 29.
A januári omnibusz kutatásunkban egy blokk erejéig készítettünk egy rövid felmérést a közösségi médiumok magyarországi ismertségéről és használatáról. Az 1000 fős országos mintánkban a 18-64 év közötti, legnagyobb részben gazdaságilag aktív, online népesség véleményére voltunk kíváncsiak.
Az adatok azt mutatják, hogy a Facebook uralmát itthon még egyetlen alkalmazásnak sem sikerült felülmúlnia, azonban a fiatal korosztálynál egyre inkább nő az Instagram és a TikTok népszerűsége. Ugyancsak, jelentős növekedésnek indult az elmúlt egy évben az online munkavégzést és oktatást megvalósító eszközök ismertsége.
A megkérdezettek 95%-a ismer olyan alkalmazást, ami online szöveges üzenet váltásra lehet használni, ezen belül a leghíresebb a Facebook Messenger. Ezt követik, kiemelkedően magas ismeretséggel, a különböző közösségi hálózatok, mint például a Facebook, a LinkedIn vagy a Twitter, amelyekből legalább egyet a válaszadók 91%-a ismer, – a legismertebb most is a Facebook. A videóhívásra specializálódott eszközök ismertsége 80%-os, ezen belül a leghíresebb a Skype. A különböző képmegosztó platformok ismertsége valamivel kisebb, de így is magas, mivel a megkérdezettek közel kétharmada hallott már ezekről is, – elsősorban az Instagramról.
Az hazai online népesség körében a három legismertebb eszköz tehát a Facebook, a YouTube és az Instagram. A Facebook ismertsége kiemelkedő, a vizsgált népesség 89%-a ismeri, és bő háromnegyedük pedig napi rendszerességgel használni is szokta. Az adatok azt mutatják, hogy majdnem mindenki ismeri és/vagy használta már az alkalmazást, mindössze a gazdaságilag aktív online népesség 16 százalékáról mondható el ennek ellenkezője: jellemzően a 30 év feletti három vagy annál több gyermekkel élő férfiakról.
A második legnépszerűbb felület a YouTube, amelyet napi szinten a vizsgált célcsoport 45%-a használ, heti rendszerességgel pedig összességben négyötödük. A harmadik leginkább elterjedt platformot, az Instagramot 37% szokta naponta használni, heti rendszerességgel pedig a 18-64 éves online népesség több, mint a fele. Az Instagram használata inkább a fiatalokra jellemző, azon belül is inkább a tanulókra és a háztartásbeliekre.
Az elmúlt időszakban egyre nagyobb népszerűségnek örvend a TikTok: a megkérdezettek közel fele hallott már erről az applikációról, ebből 34% használja legalább heti rendszerességgel. A TikTok jellemzően a 18-24 évesek, illetve tanulók és háztartásbeliek felülete.
Ami a használati tapasztalat hosszát illeti, a Facebook és a YouTube esetén elmondható, hogy az érintettek 70%-a egy évnél régebben kezdte el használni ezeket a felületeket. Három alkalmazást viszont fontos kiemelni, amelynek felhasználószáma az elmúlt egy évben erőteljes növekedésnek indult: a Microsoft Teams, a Zoom és a TikTok. A Microsoft Teams esetén az egy éven belül regisztrált felhasználók száma közel ötszöröse, a Zoomnál négyszerese, a TikToknál pedig kétszerese az ennél régebbi felhasználókénak.
Amikor a felhasználók az általuk használni kívánt eszközökről döntenek, akkor első lépésben ismerősök javaslatai, ajánlásai fontosak, illetve az eszközökről szerzett saját gyakorlati tapasztalatok. A különböző videóhívásra alkalmas eszközök elterjedése mögött pedig elsősorban a járványhelyzet miatt előtérbe kerülő otthoni munkavégzés és tanulás áll.